Modenhetsmatrise

Modenhetsmatrisen benyttes for kunder som skal reservere kapasitet større enn 0,5 MW. Alle kriteriene mÃ¥ være oppfylt for at kunder skal fÃ¥ reservert kapasitet. Samme kriterier gjelder for reservasjoner i eksisterende nett og i fremtidig nett. Hvis det oppstÃ¥r «kø» av flere kunder som vil ha kapasitet i fremtidig nett, blir kundene plassert i kø ut fra dato for oppfylte krav til modenhet.

Kriterie Modenhetskriterium Krav til å beholde reservasjon og plass i køen
1. Kunden Forespørsel må komme fra kunden som skal tilknyttes nettet (ikke fra til rettelegger/mellomledd).
2. Kundens prosjekt Formålet med prosjektet er beskrevet og det må være et konkret prosjekt. Det er utarbeidet skissemessige planer av anlegget. Dette bør visualiseres, fortrinnsvis i kart. Hvis formålet endres, kan kunden miste reservasjonen.
3. Forespurt effekt Effektbehovet er dokumentert. Det må oppgis: Maks. effektbehov, forventet døgn- og årsvariasjon, ønsket idriftsettelsestidspunkt og opptrappingsplan. Samme effektbehov som tidligere.
4. Fremdriftsplan Fremdriftsplan for kundens prosjekt med årlige eller halvårlige milepæler frem til idriftsettelse. Dette bør være definert for prosjektets oppstart, offentlige tillatelser, privatrettslige avtaler, finansiering, prosjektering, investeringsbeslutning, byggestart, idriftsettelse (spenningssetting) og ferdigstillelse. Vissi følger opp kunden årlig. Ved vesentlige forsinkelser eller hvis det ikke er realistisk at prosjektet ikke blir utført så kan Vissi kansellere reservasjonen.
5. Tillatelser Det foreligger oversikt over nødvendige tillatelser, og status på disse. Krav om dokumentasjon på riktig arealformål eller sannsynliggjøre at omregulering vil skje innen rimelig tid for å gjennomføre prosjektet. Som del av fremdriftsplanen (se pkt. 4) må kunden angi planlagt fremdrift for nødvendige tillatelser.
6. Avtaler Det foreligger oversikt over nødvendige avtaler (f.eks. grunneier, adkomst), og status på disse. Som del av fremdriftsplanen (se punkt 4) må kunden angi planlagt fremdrift for nødvendige avtaler.
7. Areal 1. Dokumentasjon på at arealet er regulert til formålet, eller sannsynlig gjøring at omregulering vil skje innen rimelig tid for å gjennomføre prosjektet.
2. Dokumentasjon av eierskap eller plan for å sikre privatrettslige rettigheter til bruk av areal for gjennomføring av prosjektet.
Hvis lokasjon endres til et annet sted (slik at det endrer planen for strømforsyning), kan kunden miste reservasjonen. Hvis nødvendige reguleringsplaner ikke blir vedtatt, eller hvis arealet ikke kan brukes til formålet, kan kunden miste reservasjonen.
8. Finansiering Realistisk plan for finansiering skal foreligge. Dette bør innebære hvor finansieringen kommer fra, når finansieringen forventes å være på plass, samt om det er søkt eller tildelt midler for støtteordninger. Hvis kunden skal få reservert effekt i fremtidig nett, må kunden dokumentere basisfinansiering for å kunne dekke nettselskapets kostnader (utredningskostnader) fram mot anleggsbidragsavtale. Som del av fremdriftsplanen (se pkt. 4) skal kunden angi planlagt fremdrift for å avklare finansiering.
9. Tidspunkt for idriftsettelse Det er ikke anledning til å reservere kapasitet mange år før man trenger den. Tidspunkt kunden forventer å ta i bruk den reserverte kapasiteten bør være innen 3 år fra reservasjonen gis eller innen 2 år etter at fremtidig nett er bygd (hvis ledetiden på nytt nett er mer enn 3 år). Hvis kunden trenger lengre tid på å planlegge/bygge sitt anlegg kan det avtales senere idriftsettelsesdato, gitt at det ikke er andre modne kunder som "står i kø".

Meny

Strømbrudd

Priser og vilkår

Kundeservice

Om oss